Hopp til innhold Hopp til søk Hopp til globalmeny

Brevutsending digitalt - SvarUt

Sør-Trøndelag fylkeskommune ønsker å:

  • gi innbyggerne svar og informasjon hurtigere og sikrere
  • gi innbyggerne bedre tilgang til dokumenter (PC, nettbrett, smarttelefon – fra hvor som helst)
  • redusere kostnadene i offentlig forvaltning
  • redusere belastningen på miljøet

Sør-Trøndelag fylkeskommune er derfor i ferd med å innføre levering av post til mottakerens digitale postkasse i stedet for på papir. 

Post vil bli levert digitalt kun til de som er registrerte brukere i Altinn. Du finner mer informasjon om Altinn og kan registrere deg som bruker på dette nettstedet: www.altinn.no

Registrering som bruker i Altinn:
- klikk «Logg inn»-knappen

- klikk på «Gå videre til flere innloggingsmetoder»-lenken

- se informasjon om «Ny bruker?» 

For de som ikke har digital postkasse, så vil post bli levert som papirbrev. 

Oppdatering av Folkeregisteropplysninger
Uavhengig av om posten sendes digitalt eller på papir, så benytter vi mottakers adresse registrert i Folkeregisteret. Du kan se og evt. oppdatere dine folkeregistrerte opplysninger her: http://www.skatteetaten.no/no/person/folkeregister/

Innføringen vil bli gjort gradvis – og først ut er varsler i videregående opplæring.

SvarUt
SvarUt er et nasjonalt prosjekt, ledet av Kommunesektorens organisasjon, som har laget en løsning for å kunne sende digital utgående post fra kommuner og fylkeskommuner. Sør-Trøndelag er pilot i det nasjonale prosjektet.


Sist oppdatert: 26.02.2014 22:15:40